Selamat Datang ke Laman Blog PKG Jasin

AKTIVITI PKG

GOTONG ROYONG

Tarikh   : 16 Disember 2013
Masa    : 8.30 pagi – 12.00 tghari
Tempat : Semua bilik dan persekitaran PKG 11 Jasin

Aktiviti ini telah berjalan dengan lancar dan mendapat kerjasama baik dari seluruh warga PKG Jasin.





BENGKEL ASAS PUSAT SUMBER GPM/GPB PKG 11 JASIN

Tarikh      :               8-10 Mac 2010

 Masa        :               2.30 petang – 5.00 petang
Tempat      :               Bilik Mesyuarat PKG 11 Jasin




Pada 8 – 10 mac 2010 telah diadakan bengkel Asas Pusat Sumber untuk Guru GPM dan GPB PKG 11 Jasin.  Bengkel selama 2 hari ini memberi pendedahan dan pemahaman tentang tugas dan fungsi GPM dan GPB secara terperinci dan membincangkan permasalahan yang timbul dalam melaksanakan tugas-tugas mereka.  Bnegkel ini adalah kerjasama antara PKG 11 Jasin dan BTPN Melaka.  Tn. Hj. Khalib bin Takim PTP BTPN Melaka dari Unit Pusat Sumber dan Tn. Hj. Khalid b. Ahmad PTP BTPN Melaka dari unit ICT telah hadir sama sebagai Fasilitator. Secara keseluruhannya, bengkel ini boleh dikatakan telah mencapai sasarannya hasil daripada  maklum balas yang telah diterima daripada peserta kursus yang hadir.










MESYUARAT PENGURUSAN BIL. 1/2010


Tarikh      :               25 Mac 2010
Masa         :               2.30 petang – 5.00 petang
Tempat     :               Bilik Mesyuarat PKG 11 Jasin


Mesyuarat Pengurusan PKG kali pertama telah diadakan pada 25 mac 2010 .  Di dalam mesyuarat ini, semua JK induk telah di kekalkan.  Sungguhpun begitu bagi pengurusan pula En. Othman b. Hj. Abdul Wahid Selaku Ketua PKG 11 telah dilantik sebagai Setiausaha dan Pn Zanariah bt. Ali, Pegawai Teknologi Pendidikan PKG 11 Jasin telah dilantik sebagai Bendahari pihak Pengurusan PKG 11 Jasin.  Mesyuarat Pengurusan ini juga telah dihadiri oleh Pihak BTPN Melaka antaranya Tn. Hj. Amir bin Basar Penolong Pengarah BTPN Melaka, Tn. Hj. Kadir b. Zainal PTP BTPN Melaka dan En. Zakaria b. Mohammad PTP BTPN Melaka yang merupakan Unit PKG BTPN Melaka. Mesyuarat pengurusan telah berjalan lancar tanpa ada sebarang masalah.














PROGRAM IHYA RAMADHAN PKG DAERAH JASIN 2010




Tarikh      :               01 September 2010
Masa         :               6.00 petang – 10.00 malam
Tempat     :               Surau Sekolah kebangsaan Jasin



Program ini telah diadakan pada 1 september 2010 bersamaan dengan 22 Ramadhan 1431H.  Ia bertujuan untuk mengerat siraturahim semua sekolah ahli PKG 11 Jasin Khasnya dan Daerah Jasin Umumnya.  Selain itu, Program ini diselitkan dengan ceramah mengenai “Black Hole”atau lubang hitam di angkasa lepas.  Topik ini telah disampaikan oleh Dr.(H) Hj. Kassim b. Hj. Bahali, Pegawai Sains, Jabatan Mufti Negeri Melaka. Rata-rata hadir dalam ceramah itu amat berminat dan teruja mengenai topik tersebut.  Selain daripada sekolah ahli yang hadir, ia juga dimeriahkan dengan kehadiran KPP BTPN Melaka, Tn. Hj. Mohd. Nor b. Abu.  Selepas mendengar ceramah, semua tetamu yang hadir berbuka puasa, mengerjakan solat maghrib, isyak, seterusnya sembahyang tarawikh berjemaah. Majlis selesai jam 10.00 malam.

















Taklimat SPPICTS Kali Ke 3/2010


Tarikh       :               19 oktober 2010

Masa          :               2.30 petang – 5.00 petang
Tempat      :               Bilik Mesyuarat Al-Tamis




Taklimat  SPPICTS kali ke 3 2010 ini telah diadakan pada 19 Oktober 2010.Seramai 28 orang guru GPB dan guru ICT terlibat dalam menjayakan taklimat ini. Pegawai yang terlibat dalam taklimat ini adalah Pn Zanariah sekalu penceramah dan dibantu oleh En Muhammad Hafiz iaitu juruteknik PKG 11 jasin. Taklimat ini berkaitan dengan pengisian data kali ke 3 yang ditangguh dan data yang ke 2 digunakan dan di verifikasi sebagai data ke 3.Perkara lain yang berkaitan dengan ICT turut dibincangkan dalam taklimat ini iaitu report STS dan lain-lain. Taklimat ini berjalan lancar tanpa sebarang masalah dan berakhir pada jam 4.30 petang.














Mesyuarat Pengurusan Kali Ke 2 2010



Tarikh    :               15  November 2010

Masa      :               2.30 petang- 5.00 petang
Tempat  :               Bilik Mesyuarat PKG 11 jasin



Mesyuarat pengurusan kali ke 2 telah dijalankan pada 15 november 2010  . Di dalam mesyuarat ini, semua JK induk telah di kekalkan.  Sungguhpun begitu bagi pengurusan pula En. Othman b. Hj. Abdul Wahid Selaku Ketua PKG 11 telah dilantik sebagai Setiausaha dan Pn Zanariah bt. Ali, Pegawai Teknologi Pendidikan PKG 11 Jasin telah dilantik sebagai Bendahari pihak Pengurusan PKG 11 Jasin dan membincangkan tentang penutupan akaun aknir tahun 2010 .  Mesyuarat Pengurusan ini juga telah dihadiri oleh Pihak BTPN Melaka antaranya Tn. Hj. Amir bin Basar Penolong Pengarah BTPN Melaka dan 28 orang guru besar dan pengetua sekolah ahli PKG 11 jasin. Mesyuarat pengurusan telah berjalan lancar tanpa ada sebarang masalah. 














Khidmat Bantu Pasukan Konfigurasi (Flying Squard FT 17 PKG 11 Jasin 2011


Nama Sekolah
SK Seri Bemban
Tarikh / Masa
: 12.01.2011, 8.00 pagi-5.00 petang
Pegawai Pemantau

: 1) En. Othman Bin Abd Wahid          - Ketua PKG Jasin, Jasin
  2) En. Muhammad Hafiz Bin Md Alib-FT 17 PKG Jasin , Jasin
  3) En. Mohd Farid Bin Ramlan         -FT 17 S K Kesang Tua,Jasin
  4) En. Hafizul Bin Abdul samat         -FT 17 SJKT Jasin, Jasin
  5) En Noor Syafiq Bin Md saat        -FT 17 SMK Iskandar Shah,jasin
  6) En.Mohd Nazri Bin Mohd Basiron-FT 17 S K Kemendor, Jasin
  7) En.Zulkarnain Bin Ismail             -FT 17 SJKC Pay Yap, Melaka  
  8) En.Faqarusy Bin Ahmad Kusaini -FT 17 SMK Teknik Jasin, Jasin
  9) Cik. Azilah Bt Md Ajmain            - FT 17 S K Jasin
Fokus Pemantauan
  1. Membuat pemeriksaan dan Khidmat bantu berkaitan dengan penyambungan Fiber optic dari makmal komputer ke pejabat sekolah yang mangalami masalah sambungan.
  2. membuat pemeriksaan ke atas pencetak di bilik pemulihan.
  3. Penyusunan IP Address di makmal komputer sekolah.


Peralatan yang digunakan
1.    Peralatan rangkaian komputer.
      






Dapatan
Tindakan
1)    Pihak sekolah tidak dapat menggunakan perkhidmatan internet kerana berlaku masalah rangkaian fiber optik di pejabat.
-       Membuat pemeriksaan pada penyambungan kable fiber optik di makmal komputer dan pejabat sekolah.
-       Membuat pemeriksaan ke setiap kabel rangkaian di pejabat  sama ada berfungsi atau tidak.
-       Membuat operasi ping dari pejabat ke makmal komputer.
2)    Terdapat masalah pencetak rosak di bilik pemulihan sekolah.Hasil cetakan kurang memuaskan.
-       Membuat pemeriksaan pada “Head printer” pencetak berkenaan  didapati kotor dan perlu dibersihkan.
-        Semua warna toner pencetak ditukar kepada yang baru untuk memastikan kerosakan pencetak kerana salah satu dari toner pencetak berkenaan telah habis.
3)    Terdapat sebuah komputer mempunyai masalah windows @sistem pengoperasian.
-       Membuat pembaikan  windows pada PC berkenaan.
-       Format semula program windows kerana tidak boleh digunakan lagi.
4)    IP address di sekolah berkenaan tidak tersusun
-       Penyusunan IP Address dilakukan di makmal komputer dengan menanda setiap port  di bilik server dan  port pada komputer.













































































      Sebelum
     Semasa

     Selepas

Nama Sekolah
SMK Tun Perak
Tarikh / Masa
: 23.02.2011,    8.00 pagi-5.00 petang
Pegawai Pemantau

: 1) Pn Zanariah Bt Ali                     - Ketua PKG Jasin, Jasin
  2) En. Mohd Farid Bin Ramlan      -FT 17 S K Kesang Tua,Jasin
  3) En. Hafizul Bin Abdul samat     -FT 17 SJKT Jasin, Jasin
  4) En Noor Syafiq Bin Md saat     - FT 17 SMK Iskandar Shah,jasin
  5) En.Mohd Nazri Bin Mohd Basiron- FT 17 S K Kemendor, Jasin
  6) En.Zulkarnain Bin Ismail            - FT 17 SJKC Pay Yap, Melaka  
  7) En.Faqaruzy Bin Ahmad Kusaini-FT 17 SMK Teknik Jasin, Jasin
  8) Cik. Azilah Bt Md Ajmain            - FT 17 S K Jasin
Fokus Pemantauan
  1. Membuat pemeriksaan dan Khidmat bantu berkaitan dengan komputer di makmal yang tidak boleh memaparkan windows.
  2. Kemaskini dan membuat susun atur semula setiap kabel rangkaian di makmal komputer berkenaan.


Peralatan yang digunakan
1.    Peralatan membaiki komputer.
      




Dapatan
Tindakan
1)    Pelajar tidak dapat menggunakan komputer di makmal kerana tidak boleh memaparkan windows
-       Membuat pemeriksaan pada setiap komputer yang bermasalah.
-       Membuat pemeriksaan  pada setiap sambungan VGA pada komputer yang berkenaan.
-       Membuat pemeriksaan pada fizikal papan induk  didapati terdapat kesan terbakar pada salah satu “kapasitor”@pemuat  yang menjadi punca kerosakan pada semua komputer di makmal tersebut.
-       Papan induk  perlu digantikan dengan yang baru dengan membuat laporan ke portal STS untuk tindakan Vendor seterusnya.
2)    Kabel rangkaian tidak disusun dengan baik dan teratur pada bahagian server dan setiap komputer  di makmal.
-       Membuat penyusunan semula kabel rangkaian dengan menggunakan pengikat kabel.
-       Server di makmal komputer juga dikemaskini supaya kelihatan kemas dan teratur.







      Sebelum
                                                                              Semasa
                                                                        
                                                                              Selepas